Geen deurwaarder, maar WhatsApp

Via WhatsApp vragen stellen over een betalingsherinnering, een belastingschuld of huurachterstand? Dat is mogelijk dankzij Cannock Chase.

Meer weten?

We hebben een speciale productsheet 'Geen deurwaarder, maar WhatsApp' voor je samengesteld.

DOWNLOAD PRODUCTSHEET
Gesprek met adviseur
Blijf op de hoogte
Volg ons op LinkedIn
THEMA

Als eerste debiteurenbeheerder in Nederland bieden we WhatsApp als contactmogelijkheid aan. De ervaringen zijn ronduit positief en na pilots ook bewezen effectief.

WhatsApp telt ruim 9,5 miljoen gebruikers in Nederland. Zij kijken dagelijks gemiddeld 22 keer op WhatsApp. Daarmee is dit populaire contactkanaal zeer bruikbaar voor ons incasso- en invorderingswerk. De praktijk bewijst dat WhatsApp een uitstekend middel is voor klantbehoud en betere bereikbaarheid. Bovendien is het voor onze opdrachtgevers een manier om een innovatieve boost te geven aan de servicegerichtheid van hun organisatie.

Laagdrempelig contact

De grote meerwaarde van WhatsApp is de laagdrempeligheid van het contactkanaal. Een aanmaning of deurwaarder op de stoep komt voor sommige debiteuren bedreigend en confronterend over. Dat maakt adequaat reageren niet eenvoudig. Op WhatsApp is de toon informeler en prettiger. Dat zorgt voor betere klantcontacten. Daar komt bij dat mensen niet graag over schulden praten, maar dat gemakkelijker doen als dat ‘anoniem’ kan. Wij doen klanten, belastingplichtigen en huurders dus een groot plezier door op deze manier bereikbaar te zijn namens overheden, woningcorporaties, bedrijven, zorg- en onderwijsinstellingen.

Doel van het contact

Het doel van onze WhatsApp contacten was aanvankelijk hetzelfde als bij alle andere communicatiemiddelen die we inzetten. Namelijk: in contact komen om een betalingsregeling te treffen, eventuele problemen te signaleren, nieuwe problemen te voorkomen, data te controleren en te verrijken. We zien echter dat debiteuren dit communicatiemiddel ook veelvuldig gebruiken om vragen te stellen. WhatsApp blijkt in de praktijk ook een prima communicatiekanaal voor de klantenservice van een organisatie en daarmee wordt debiteurenbeheer een onderdeel van de integrale communicatie met klanten.

Eigen telefoonnummer

Elke organisatie krijgt bij ons een eigen WhatsApp-nummer. Dat nummer moet onze opdrachtgever naar zijn klanten communiceren. Desgewenst verzorgt Cannock Chase ook dit onderdeel. Want debiteuren die via WhatsApp willen communiceren, zullen zelf het eerste contact moeten leggen. Dat betekent dat de debiteur het nummer eerst aan zijn contacten moet toevoegen voordat we contact kunnen hebben (anti-spam maatregel in WhatsApp). Alle contactmomenten slaan wij op in ons systeem TRACE, zodat er een naslagwerk voor onze opdrachtgevers is.

Tone of voice

Klanten, burgers of huurders die ons vragen stellen via WhatsApp spreken we in principe aan met ‘je’ of ‘jij’, tenzij onze opdrachtgever dat liever anders ziet. Dat geldt uiteraard ook voor het gebruik van emoticons. Is een betalingsafspraak gemaakt dan sturen we graag een of om onze waardering te tonen. Zo sluit een debiteur een incasso- of invorderingsmoment altijd met een goed gevoel af. En dat is goede reclame voor je organisatie.

Tim van der Weiden

Wil je vrijblijvend advies?

Tim van der Weiden
directeur

Gerelateerde cases

Basic-Fit gebruikt WhatsApp voor communicatie met debiteuren

Succesvolle inzet van WhatsApp met debiteuren

WhatsApp is het eerste social mediakanaal waarop we voor debiteuren bereikbaar zijn. Sinds eind 2015…

Nieuws

Blog
2017-11-22 00:00:00

Allesbepalende emoties bij debiteuren

Door: Elroy Boers, wetenschapper

Wat gebeurt er met je als je een aanmaning ontvangt? En hoe zorgt dit gevoel ervoor dat je -tegen beter weten in- brieven van schuldeisers negeert? Gedragswetenschappers deden onderzoek naar dit fenomeen. Voor Cannock Chase heeft gedragswetenschapper Elroy Boers alle feiten op een rijtje gezet. En belangrijker nog: hij geeft een wetenschappelijk beproefde methode hoe je dit ontwijkende betaalgedrag kunt voorkomen. Doe er je voordeel mee!

Lees meer

Blog
2017-04-25 00:00:00

Hoe voorkom je schulden bij Generatie Z? (Deel 1)

Door: Elroy Boers, wetenschapper

Generatie Z. De generatie geboren tussen 1994 en 2005. Het is een doelgroep die door de voortdurende technologische ontwikkelingen lastig te bereiken is. Nu deze doelgroep bijna volwassen is, is het tijd voor woningcorporaties, bedrijven en overheden om in hun communicatie rekening te houden met deze generatie. Zeker waar het gaat om de aanpak van schuldenaars. Hoe je Generatie Z het beste kunt bereiken, lees je in deze slice of science.

Lees meer

Vul onderstaand formulier in

Er wordt zo snel mogelijk contact met je opgenomen.

Bel, app of sms met Tim van der Weiden via 06-53184762 of vul onderstaand formulier in.


Er wordt zo snel mogelijk contact met je opgenomen.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief