Gesprek met adviseur
Blijf op de hoogte
Volg ons op LinkedIn
Nieuws

Zakelijke acceptgiro verdwijnt: 5 redenen om nu al over te stappen naar digitaal incasseren

De datum van 1 januari 2019 voor het stoppen met de Acceptgiro wordt voorlopig uitgesteld. De migratie naar betere en efficiëntere alternatieven voor de Acceptgiro blijft doorgaan. Het is dan ook verstandig om deze overstap nu al op de agenda te zetten. Sterker nog: hoe eerder de overstap naar digitaal, hoe beter. Het levert namelijk een flinke kostenbesparing op.

Het is ook nogal wat, de overstap van papier naar digitaal. Toch loont het om dit onderwerp nu al op de agenda te zetten. Eigenlijk is het zelfs opmerkelijk in de nu al zo digitale wereld, dat het nog zo vaak voorkomt dat er een acceptgiro op de mat valt. En maar liefst driekwart van de consumenten die een acceptgiro ontvangt, blijkt de acceptgiro vervolgens alsnog digitaal te betalen.* De ervaring van Cannock Chase is zelfs dat circa 90% geen gebruik meer maakt van de acceptgiro.

Wij geven je 5 goede redenen waarom het beter is nu al af te stappen van de zakelijke acceptgiro en over te gaan op digitaal incasseren. Te beginnen met misschien wel de belangrijkste: de enorme directe kostenbesparing.

#1 Directe kostenbesparing van €2,50 (!) per acceptgiro

Het grootste voordeel van het verdwijnen van de zakelijke acceptgiro zit hem in de directe kostenbesparing die je als organisatie maakt. Uitgaande dat het versturen van één zakelijke acceptgiro €2,50 kost, afgezet tegen de hoeveelheid klanten van jouw organisatie, die nog maandelijke via dit betaalmiddel betalen. Ga maar na wat dit op jaarbasis betekent. De rekensom is snel gemaakt.

#2 Dat de acceptgiro verdwijnt betekent: meer regie op betaalmoment

Als je klanten laat overstappen naar automatische incasso, bepaal je als organisatie zelf het moment dat je int. Wat weer goed is voor je liquiditeit, omdat je eerder over je geld beschikt. 

#3 Betere betalingen en meer klanttevredenheid

De praktijk wijst uit dat bij de inzet van automatische incasso er ook beter betaald wordt. Het gebeurt nogal eens dat de acceptgiro te lang tussen een stapel post blijft liggen of per ongeluk in de oud papierbak verdwijnt. Met automatische incasso heeft de klant er geen omkijken meer naar. Dit zorgt voor minder instroom in het debiteurentraject en uiteindelijk het incassotraject, waardoor je ook hier de kosten drukt. Dit zorgt tevens weer voor een hogere klanttevredenheid en klantbehoud.

#4 Minder capaciteit benodigd op de financiële afdeling

Een ander voordeel van het verdwijnen van de zakelijke acceptgiro is dat er minder capaciteit benodigd is op de financiële afdeling. Met automatische incasso en digitaal betalen worden betalingen in de bankomgeving automatisch afgeletterd of afgeboekt op de juiste factuur. Bij betalen per zakelijke acceptgiro ben je afhankelijk van wat een debiteur invult. Dit is foutgevoelig en het vergt in veel gevallen de nodige handmatige handelingen.

#5 Vroegtijdig signaleren van onvoldoende saldo

Door nu al je klanten te laten overstappen op een andere betaalmethode dan de acceptgiro, komen al in een heel vroeg stadium de niet-willers, maar ook de niet-kunners boven tafel. Heb je die in kaart, dan kan je die doelgroep actief benaderen met een gerichte aanpak.

Zakelijke acceptgiro verdwijnt: wat is het alternatief?

De meest voorkomende betaalmiddelen als alternatief voor de zakelijke acceptgiro zijn de welbekende automatische incasso en digitale betaling via een betaallink, verzonden per mail. Het voordeel van automatische incasso is dat je klant de betaling niet kan vergeten. Hierdoor ontlopen debiteuren het risico onbedoeld in een incassotraject te belanden.

Een voordeel van digitaal betalen, ten opzichte van automatische incasso, is dat de klant hiermee ervaart meer ‘in control’ te zijn over de financiën. Maar de oudere generatie zit vaak niet te wachten op digitaal betalen, voor hen is automatische incasso weer uitermate geschikt.

Tip: het advies is je klantenbestand te segmenteren, zodat je per type klantgroep een gepaste betaalmethode aanbiedt.


Succesverhaal: 70% overstap in 4 weken

Hoewel veel instanties er nog niet echt mee bezig zijn, maakte de Friese woningcorporatie Elkien al de overstap. Cannock Chase hielp hen met de missie ‘van papier naar digitaal’. En met succes: ‘In 4 weken tijd stapten 70% van de door ons benaderde huurders van de Friese wooncorporatie Elkien over naar digitaal betalen’.

Weten hoe Cannock Chase jouw organisatie kan helpen met deze kostenbesparing? Lees meer over onze aanpak van papier naar digitaal betalen.

Vond je dit artikel interessant?

Dan is onze nieuwsbrief zeker een aanrader. Ieder kwartaal sturen wij een bundeling van de meest interessante artikelen, cases en achtergrondverhalen over relevante thema’s rondom credit management.


 


* Bron: www.betaalvereniging.nl

Terug naar nieuwsoverzicht

Martijn van Grunsven

Wil je vrijblijvend advies?

Martijn van Grunsven
manager operations

Vul onderstaand formulier in

Er wordt zo snel mogelijk contact met je opgenomen.

Bel, app of sms met Martijn van Grunsven via 06-53186216 of vul onderstaand formulier in.


Er wordt zo snel mogelijk contact met je opgenomen.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Cannock Chase maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.
Sluiten