Van acceptgiro naar berichtenbox MijnOverheid

kan het anders?

Gesprek met adviseur
Blijf op de hoogte
Volg ons op LinkedIn
Blog

Veel Nederlanders worstelen met hun berichtenbox. De Berichtenbox is uw persoonlijke, digitale brievenbus. Hierin ontvangt u post van organisaties zoals de Belastingdienst, RDW, SVB, UWV en uw gemeente. Burgers lopen berichten over openstaande betalingen mis, met aanmaningen en boetes tot gevolg. De vertrouwde papieren acceptgiro wordt niet door alle doelgroepen gebruikt en zal in de toekomst gaan verdwijnen. Welke digitale betaalmethoden werken dan wel eenvoudig en worden wél omarmd door het grote publiek? 

Bij het meldpunt van de Nationale Ombudsman regent het klachten over de Berichtenbox. De digitale overheidspostbus die je zelf in de gaten moet houden en die niet direct de inhoud van het bericht laat zien, blijkt voor veel mensen duidelijk nog een stap te ver. Wij hebben drie alternatieven voor de papieren acceptgiro en de Berichtenbox op een rijtje gezet.

Alternatief 1: Digitale acceptgiro

Bied je klanten een digitale acceptgiro aan. Dit is de digitale vervanger van de traditionele acceptgiro. De debiteur ontvangt automatisch een e-mail met een betaallink. De klant hoeft deze link alleen te openen en de betaling te bevestigen. De betaling verloopt via een betaalsysteem, zoals bijvoorbeeld iDEAL.

De digitale acceptgiro verlaagt de drempel tot betalen en verkleint de kans op tikfouten bij het overnemen van factuurnummer e.d. De contact- en betaalgegevens kun je vooraf al invullen. Het kost je ontvanger dus geen enkele moeite.

Omdat bij een digitale acceptgiro contact- en betaalgegevens automatisch ingeladen worden, kost het de ontvanger geen enkele moeite om te betalen. Het verlaagt de drempel.

Alternatief 2: Automatische incasso

Met het op termijn verdwijnen van de papieren acceptgiro is de automatische incasso ook een goed alternatief om je debiteuren aan te bieden. Veel mensen maken er gebruik van. Het is heel handig bij het betalen van je huur, lidmaatschap of een abonnement. Je geeft eenmalig een machtiging af en de betaling (incasso) gaat voortaan automatisch. Zo is je debiteur altijd op tijd met betalen.

Met een digitale automatische incasso biedt je je klanten het gemak van automatisch betalen zonder in te hoeven loggen. Je debiteur doet online een aanbetaling en geeft direct een machtiging af. Geen tijdrovend proces, maar meteen alle benodigde gegeven en instemming digitaal voorhanden.

Een machtigingsverzoek goedkeuren en valideren, gaat met iDEAL door de betaling van één cent of de eerste termijn van het contract. Ook bestaat de mogelijkheid van Incassomachtigingen. Dit lijkt op een iDEAL-transactie, maar dan zonder de garantie van een aanbetaling. Zowel iDEAL, als de optie Incassomachtigingen vindt plaats binnen de vertrouwde betaalomgeving van de eigen bank.

Alternatief 3: sms of QR-code

Met een sms waaraan een betaallink is gekoppeld als vriendelijke betaalherinnering gaan debiteuren sneller betalen. Met een paar 'swipes' op de smartphone is de betaling binnen. Indien er geen e-mailadres of 06-nummer van de debiteur aanwezig is, kun je een digitaal betaalverzoek op papier sturen met een QR-code. De brief met QR-code geeft klanten de mogelijkheid direct met een link of QR-code te betalen (met de smartphone). Daarnaast kun je in dat geval je klant direct vragen zijn e-mailadres en 06-nummer in te vullen, zodat je de volgende keer geen brief meer hoeft te versturen.

Met een paar 'swipes' op de smartphone is de betaling binnen.

Vergeet je dit niet…

Natuurlijk zullen er altijd groepen zijn in onze samenleving die moeite hebben om mee te komen in een wereld die in rap tempo digitaliseert. Denk hierbij aan senioren en kwetsbare groepen. Zij hebben vaak lang geoefend om acceptgiro’s te gebruiken en kunnen wat minder makkelijk omschakelen naar een ander betalingsmiddel. Bied hen uiteraard altijd de mogelijkheid om hun zaken anders te regelen dan via de digitale snelweg.

Neem contact op met deze klanten en help ze met betaling. Bied via je callcenter je klanten de mogelijkheid om zelf een kopie van de acceptgiro op te vragen of direct een betalingsregeling te regelen. Dankzij deze selfservicemogelijkheden zijn gesprekken met medewerkers niet altijd nodig en kunnen de kosten laag gehouden worden. Is je callcenter hier niet op ongericht? Dan kan outsourcing een uitkomst zijn om verdere kostenbesparing en klanttevredenheid te bewerkstelligen. Lees hier wat Cannock Chase voor je kan bereiken met servicecalls.

Database op orde

Voor welke methodes je ook kiest, altijd geldt: hoe meer je van je klanten weet, hoe beter je ze kan bereiken en bedienen. Beschik je bijvoorbeeld überhaupt wel over een e-mailadres of mobiel telefoonnummer? Je kunt hiervoor een grootschalige dataverrijkingsactie uitvoeren. Wij geven ook altijd de tip mee ieder contactmoment met de klant te gebruiken voor het verrijken van je database. Laat bijvoorbeeld een contactcentermedewerker altijd de gegevens controleren en of aanvullen indien er bepaalde contactgegevens nog niet bekend zijn.

Wacht niet met overstappen!

Tot slot: Wacht niet met overstappen naar digitaal betalen! De overstap levert je namelijk meer op dan je denkt. Niet alleen meer tevreden klanten, ook bespaar je aanzienlijke kosten. Een traditionele acceptgiro kost al gauw zo’n €2,50. Debiteuren sturen acceptgiro’s ook steeds minder vaak terug, omdat hij de betaling digitaal verwerkt. Waarom zou je dus niet meegaan met de tijd van de klant?

Jaco Baven

directeur

'5 redenen om nu al over te stappen naar digitaal incasseren'

Het is dan ook verstandig om deze overstap nu al op de agenda te zetten. Sterker nog: hoe eerder de overstap naar digitaal, hoe beter. Het levert namelijk een flinke kostenbesparing op.

Verder lezen

Vul onderstaand formulier in

Er wordt zo snel mogelijk contact met je opgenomen.

Vul onderstaand formulier in

Er wordt zo snel mogelijk contact met je opgenomen.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief