Aantal wegblijvers daalt van 7 naar 3 procent door 'make show'

Gesprek met adviseur
Blijf op de hoogte
Volg ons op LinkedIn
CASE
Haaglanden Medisch Centrum

Haaglanden Medisch Centrum in Den Haag heeft maatregelen genomen om gaten in de agenda tegen te gaan. Patiënten die zich niet of te laat afmelden voor een afspraak krijgen daar een boete voor. En met succes: het aantal wegblijvers daalde van 7 naar 3 procent.

Het is vaak lastig uit te leggen waarom er betaald moet worden voor niet geleverde zorg. Temeer omdat patiënten zorg over het algemeen als ‘gratis’ ervaren, aangezien de zorg betaald wordt door de zorgverzekeraar. Maar voor een patiënt die niet komt opdagen is wel tijd van ziekenhuispersoneel gereserveerd. Tijd waarin andere patiënten geholpen hadden kunnen worden. Patiënten die niet komen betekenen dus een direct verlies voor ziekenhuizen.

Wilfred Augusson, financieel manager Haaglanden Medisch Centrum: “No-show factureren is een arbeidsintensieve activiteit waar we niet op zijn ingericht. Bovendien had een aantal afdelingen al ervaring opgedaan met het factureren en innen van no-show. Ons scoringpercentage bleek bijzonder laag en de inspanningen stonden niet in verhouding tot de opbrengsten.Toch wilden we graag onderzoeken of het voor ons mogelijk was om op grote schaal no-show te factureren.

De consequentie van dit besluit zou een forse toename van het aantal nota’s met relatief kleine bedragen aan patiënten betekenen. We zochten daarom naar een partij die wel in staat is om de inning van dit soort facturen efficiënt ter hand te nemen. Ook hebben we samen met X-PACT gezocht naar een werkwijze waarbij wordt voorkomen dat patiënten ten onrechte een nota ontvangen."

Gerelateerde cases

Maatwerk aanpak voor Waternet

Maatwerk aanpak binnen wettelijke kaders

Waternet zocht een specifieke aanpak voor inwoners met de indicatie Vertrokken Onbekend Waarheen (VOW) en…

Afhandeling oude dossiers op basis van ‘no cure no pay’

Afhandeling oude dossiers o.b.v. ‘no cure no pay’

We hebben de RBG een totaaloplossing aangereikt voor dwanginvordering. Van kwijtscheldingsverzoeken en parkeren tot invordering…

Martijn van Grunsven

Wil je vrijblijvend advies?

Martijn van Grunsven
manager operations

Vul onderstaand formulier in

Er wordt zo snel mogelijk contact met je opgenomen.

Bel, app of sms met Martijn van Grunsven via 06-53186216 of vul onderstaand formulier in.


Er wordt zo snel mogelijk contact met je opgenomen.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Cannock Chase maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.
Sluiten