AlleeWonen heeft meer grip op het huurincasso-proces

Gesprek met adviseur
Blijf op de hoogte
Volg ons op LinkedIn
CASE
AlleeWonen heeft meer grip op het huurincasso-proces

Hoge huurachterstanden en veel uitzettingen van huurders. Corporatie AlleeWonen kreeg al enige tijd geen grip op haar huurincasso-resultaten. Met de hulp van Cannock Chase is dit probleem verholpen. De corporatie spreekt van ‘hele goede resultaten’.

AlleeWonen worstelde al enige tijd met grote huurachterstanden, regelmatige inzet van deurwaarders en uitzettingen van huurders. Dat moest veranderen. Maar waar te beginnen, was de grote vraag. De eerdere inzet van twee interne verbeterteams had wel tot verlaging van het aantal aanzeggingen en daadwerkelijke ontruimingen geleid maar nog niet tot lagere huurachterstanden.

Audit huurincasso

Een collega-corporatie wees AlleeWonen op Cannock Chase. Eind 2016 hield Cannock Chase een audit waarin in drie dagen de betrokken medewerkers voor zowel beleid, als uitvoering zijn geïnterviewd. Ook is er meegekeken op de werkplekken. Het audit rapport bevatte een kwantitatieve en kwalitatieve analyse. Conclusies en aanbevelingen werden benoemd en een plateauplanning gaf richting aan wat in welke prioriteit moest worden opgepakt. Nu waren de goede en minder goede punten duidelijk; Het huurincasso-proces moest verder geprofessionaliseerd worden.

Stap voor stap verbeteringen doorvoeren

De plateauplanning gaf de Brabantse corporatie de mogelijkheid om verbeteringen stap voor stap door te voeren en niet tegelijk te veel ‘ballen in de lucht’ te brengen. Een huurincasso-specialist op de werkvloer hielp hen hierbij.

Huurachterstanden tijdig signaleren

Na een opschoningsactie op openstaande posten, ging AlleeWonen over op het eerder opvolgen van huurachterstanden. Huurders met problemen kwamen daardoor eerder in beeld en er kon daarop gericht actie worden ondernomen.

Storno opvolging, servicecalls en prenotificaties

Om het betaalgemak voor huurders te vergroten en de persoonlijke aanpak te verbeteren, vroeg AlleeWonen aan Cannock Chase om ook te helpen om pro-actiever huurders te informeren over achterstanden. De storno opvolging, servicecalls en pre-notificaties zijn voor nu aan X-pact uitbesteed, het specialistische outsourcingsonderdeel van Cannock Chase. Alle maatregelen werden in een tijdsbestek van 6 maanden doorgevoerd.

Spectaculaire resultaten

Net na de zomer van 2017 zat AlleeWonen qua huurachterstanden onder de doelstelling van 1% HAP én de huisuitzettingen zijn verder gedaald. De corporatie met vestigingen in Breda en Roosendaal spreekt van hele goede cijfers. En dat terwijl pas de eerste stappen van de plateauplanning zijn doorlopen.

Stuurinformatie zorgt voor grip

Dankzij een overzichtelijk dashboard op maat heeft de verhuurder nu de juiste stuurinformatie om grip te houden op het huurincasso-proces. Na de fusie met corporatie WEL in januari 2018 start AlleeWonen met de volgende fase in de plateauplanning. We houden u op de hoogte van nieuwe resultaten.

 

Lees hier meer over de ervaringen van AlleeWonen.

Tim van der Weiden

Wil je vrijblijvend advies?

Tim van der Weiden
directeur

Vul onderstaand formulier in

Er wordt zo snel mogelijk contact met je opgenomen.

Bel, app of sms met Tim van der Weiden via 06-53184762 of vul onderstaand formulier in.


Er wordt zo snel mogelijk contact met je opgenomen.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Cannock Chase maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.
Sluiten